Água fria/Cold water

Água fria/Cold water

A água atravessa o trabalho de Miguel Moreira como um elemento simultaneamente poético e físico, simbólico e visceral. Não é decorativa, nem metafórica por conveniência: é matéria em estado de tensão e transformação. A água, em cena, goteja, inunda, pesa, limpa, desgasta. É corpo e é memória. Está nos gestos que escorrem, na palavra que se desfaz, na poética do exílio que permeia muitos dos seus espetáculos.

Se o corpo, no teatro de Miguel Moreira, é sempre um lugar de confronto — entre o sagrado e o grotesco, o animal e o político —, a água surge como um veículo desse confronto: ela dissolve fronteiras, desfaz a forma rígida, revela o fluxo subterrâneo das emoções, das histórias e dos fracassos.

Há algo de profundamente ritualístico na forma como ela é usada — como se os espetáculos fossem uma travessia, uma purificação, uma submersão.

A água, em Miguel Moreira, não é apenas estética: é política. É o elemento da fragilidade, da adaptação, da resistência silenciosa. Num tempo de secura e rigidez institucional, a cena molhada de Miguel é um gesto de vida — líquida, escorrida, indomável.

Water flows through Miguel Moreira’s work as an element that is at once poetic and physical, symbolic and visceral. It is neither decorative nor metaphorical for convenience: it is matter in a state of tension and transformation. On stage, water drips, floods, weighs, cleanses, erodes. It is body and it is memory. It is present in gestures that slip away, in words that dissolve, in the poetics of exile that permeate many of his performances.

If the body in Miguel Moreira’s theatre is always a place of confrontation—between the sacred and the grotesque, the animal and the political—water appears as a vehicle for that confrontation: it dissolves boundaries, softens rigid forms, reveals the subterranean flow of emotions, stories, and failures.

There is something deeply ritualistic in the way it is used—as if the performances themselves were a passage, a purification, a submersion.

In Miguel Moreira’s work, water is not merely aesthetic: it is political. It is the element of fragility, of adaptation, of silent resistance. In a time of dryness and institutional rigidity, Miguel’s wet stage is a gesture of life—liquid, slipping, indomitable.